Hajde da obojimo crni petak u zeleno

zeleni petak

Crni petak, poznatiji kao Black Friday jedan je od najboljih prijatelja potrošačkog društva i u ogromnoj meri doprinosi kupovini nepotrebnih stvari. Crni petak je savršeno skrojen da se uklopi u način na koji je moderno društvo naučilo da živi.

Ljudi nesvesno upadaju u zamku crnog petka, nesvesni efekata koje ovakvo ponašanje može imati na životnu sredinu i zagađenje. Dobro znamo da je navike veoma teško promeniti, a preterana kupovina, koja doživljava eksploziju poslednjeg petka u novembru svake godine je jedna od loših navika, jedan od „poroka“ o kome se ne razgovara dovoljno.

Black Friday

Krivica se ne može svaliti ni na kompanije. U nastojanju da opstanu u konkurentskoj borbi, većina njih je još uvek nesvesna ozbiljnosti problema sa kojim se svi mi suočavamo, ali na sreću, postoje i one koje smatraju naše okruženje sastavnim delom svojih kompanijskih vrednosti. Ove kompanije posvetile su se tome da crni petak pretvoriti u zeleni.

Jedna od ovih kompanija je IKEA.

Nekima, mali koraci ne deluju dovoljno, ali u IKEI su prihvatili drugačiji pristup. U IKEI veruju da svi mi možemo napraviti razliku, da svi mi možemo uraditi naš deo posla i pomoći planeti da živi i ekonomiji da cirkuliše. Oni veruju da svako može živeti održivo u svojoj kući.

IKEA posluje kao “zelena” već neko vreme i kampanja “Green Friday” nije prvi korak koji je ova kompanija načinila prema cirkularnosti. Nekoliko godina ranije oni su stvorili svoju viziju i odlučili da postanu líder održivosti i cirkularnosti u svojoj oblasti. Pošlo im je za rukom.

Jedan od načina da se to učini jeste upotreba više prirodnih materijala, a IKEA je ovo shvatila ozbiljno. Nameštaj u potpunosti napravljen od drveta se u IKEI može naći po veoma pristupačnim cenama. Drvo često nije ofarbano, pa kupac može da odluči o boji i eventualnim promenama. Zbog toga se nameštaj može veoma lako redizajnirati.

Pored toga što koristi prirodne i reciklabilne materijale, IKEA pruža više mogućnosti svojim potrošačima. Kada Vam krevet postane dosadan i želite promenu, možete ga ofarbati ili nešto ugravirati. Ovo nije moguće učiniti sa nameštajem proizvedenim od medijapana ili iverice.

Ciklus ne prestaje da se okreće ovde. Čak i ako osetite da ne postoji ništa što možete učiniti sa svojim nameštajem da biste ga prilagodili svojim potrebama, IKEA ima rešenje. Ovde uskače „Green Friday“ akcija. Tokom ove akcije, IKEA otkupljuje stari nameštaj od svojih korisnika i dodeljuje im vaučere u odgovarajućim iznosima.      

eko dizajn

Zašto IKEA ovo radi?

Na ovaj način, IKEA dobija resurse koje može iskoristiti za proizvodnju novih predmeta. A ovu šansu dobili su zbog inovativnog i održivijeg dizajna proizvoda.

Dizajn proizvoda je jedna od ključnih karakteristika cirkularne ekonomije i ono što zapravo omogućava ekonomiji da cirkuliše. Način na koji su proizvodi dizajnirani dominantno određuje kakav će biti njihov uticaj na životnu sredinu. IKEA pažljivo dizajnira svoje proizvode, vodeći računa o kvalitetu i reciklabilnosti materijala koje korsiti. Pored toga, oni nastoje da koriste resurse održivije, a energija koju koriste dominanto je poreklom iz obnovljivih izvora.  

Osim što posluje na odgovoran način, IKEA pokušava da nauči svoje kupce da budu odgovorni i nudi im niz proizvoda koji imaju za cilj smanjenje nepotrebne potrošnje vode i struje, stvaranje mogućnosti za sve da probaju da kompostiraju svoj organski otpad i da se pobrinu za druge vrste otpada, pri tom štedeći novac. Oni nude „zelenije“ proizvode u praktično svakoj oblasti naših života, od korišćenja hrane do torbi za kupovinu i posuda za odlaganje i od tkanina do nameštaja.

Što je još važnije, kao jaka i poznata kompanija, IKEA daje primer drugima i stvara put koji će, nadamo se, mnogi drugi pratiti u budućnosti.

IKEA igra igru u kojoj su svi igrači pobednici i šalje snažnu poruku da nam je potrebno još takvih igara. Krenite sa nama na ovo cirkularno putovanje i naučite kako.

U koju biste Vi boju želeli da obojite petak, crnu ili zelenu?

Leave a Comment